Hva slags liv er dette?

I skrivende øyeblikk så renner tårene hos meg hvertfall, jeg er helt satt ut over hvordan verden kan være så ufattelig urettferdig .. Og hvordan ett land kan være SÅ rik, og et anna land kan være så fattig at det går utover helsa til de stakkars menneskene som ikke har råd til noe som helst mat. Som sulter seg ihjel. Noen av de  dør ikke fordi di har en sykdom, eller blir drept, men fordi de sulter fordi de ikke har penger til mat .. Det er så ufattelig galt og ikke minst så sinnsykt urettferdig .. Her sitter vi og klager på alt mulig som de menneskene ikke engang har, eller har muligheten til. Vi klager på at ting er så dyrt osv .. Tenk på hvordan de har det i alle disse fattige landene, de har ikke engang råd til ris, jeg får helt vondt i hele kroppen bare ved tanken på hele greia. Vi er rike fordi de er fattige, vi er rike fordi det koster oss lite og kjøpe ett klesplagg, mens de sulter for at vi skal ha det. 

Det er så mange mennesker her i verden som jobber for harde livet, uansett om betalingen er lav .. bare for og tjene noen få kroner iløpet av en dag .. For eksempel de som sitter på ræva og syr klær i  12-13 timer i flere år for og tjene penger slik at de kan ta vare på resten av familien sin. Det er ikke rettferdig ..  Hva er det for en jobb da? Men hvor fantastiske er ikke disse personene som faktisk gjør dette? De har ikke engang ett skikkelig hjem å bo i, ett lite kott bare .. Hvor alt skal stables, og der de må sove på gulvet fordi de ikke engang har råd til en seng å sove i, stakkars .. Men likevel er di så takknemlig. Til og med badet til di fleste av oss er sikkert større en hele plassen di bor i liksom, og så gale er det faktisk. De kjemper og kjemper og gir virkelig alt ved at en dag så vil arbeidet deres lønne seg, og for og nå målet i håp om at de en dag vil lykkes. De jobber dag etter dag, måned etter måned, og år etter år, med så lite inntekt som de faktisk har i visse land. De er ikke engang alle som har råd til og starte på skole, eller få en utdanning, nettopp fordi det er så dårlig med råd til det. Bare det at folk bryr seg og kommer for og høre på hvordan di har det skaper en så stor glede hos disse menneskene, og det er fantastisk. De forstår sikkert ikke engang hvor ille de selv har det, nettopp fordi de ikke vet hvordan vi har det her i Norge. Her i Norge så er jo ikke dette greit i det hele tatt .. Og det er jo faktisk så ille at de ikke engang har råd til og ta vare på ungene sine, som gjør til at de må sende di på barnehjem eller adoptere di vekk .. Og det gjør vondt, det. Fy søren for en forferdelig ting og måtte gå igjennom da. Jeg kan ikke engang forestille meg hvor j*vlig det må være, shit. 

Når jeg ser på denne videoen så innser jeg faktisk hvor bortskjemte vi fleste er når det kommer til disse menneskene, altså .. Tenk da .. vi har jo faktisk alt, alt som de menneskene hadde virkelig gitt ALT for og ha .. Det er så utrolig viktig og være takknemlig for det man har, og ikke minst ta vare på det man har, for det er ikke alle som har det sånn, dessverre. Hadde jeg fått mulighet, så hadde jeg reist ned til disse stakkars personene og gitt all min hjelp ved all min styrke, det er ikke noe mer jeg har lyst til enn og hjelpe slike folk som dette, det er så forferdelig synd i disse menneskene som faktisk har det sånn. Men viktigst av alt, vi alle er like mye verdt. Jeg har hvertfall lært at verden er så sykt urettferdig. Og det burde gjøres noe med, for det er ikke sånn det skal være i det hele tatt, alle har rettigheter til mat, legehjelp, klær, steder og bo, penger osv … 

Under her finner dere nemlig en link av en sterk video fra hvordan folk i verden faktisk har det, det er helt for jævlig gale. 

I denne videoen møter dere Anniken, Ludvig og Frida og deres inntrykk på tekstilarbeidere.

Del gjerne videoen !

 http://www.aftenposten.no/webtv/#!/video/18710/sweatshop-ep-5-hva-slags-liv-er-dette

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg